Brak zysków w firmie

Dlaczego brakuje pieniędzy w firmach ? Firma robi obroty, a nie zarabia ?

Poniższy opis dotyczy głównie firm zarządzanych przez właściciela, bez zbudowanej struktury organizacyjnej z podziałem osób na główne procesy w firmie, chociaż w uporządkowanych firmach też to występuje :).

Nie chodzi o to, aby robić to idealnie, ale o to, aby wiedzieć co z czego wynika i w razie potrzeby móc to zmienić w odpowiednim kierunku.

Wiele firm mieli dosyć sporymi kwotami, a nic im z tego nie zostaje, albo nawet potrafią wspierać się kredytem obrotowym, aby firma się spinała na ZERO.

Właściciele firm często nie wiedzą fundamentów czyli jakie mają koszty stałe i zmienne oraz z czego one wynikają.

Nie rozumieją co powoduje problemy z pieniędzmi w ich firmach. Dzieje się to głównie w firmach, które rosły organicznie, naturalnie czyli po prostu były z tym co oferują dla rynku.

Te firmy skupiają się głównie na procesie produkcyjnym lub usługowym czyli na dostarczaniu dla klienta tego co robią.

Te firmy znają się na planowaniu produkcji/ usług , zarządzaniu produkcją/usługą , realizowaniu produkcji/usługi i dostarczaniu, ale nie znają się tak samo dobrze na pozostałych procesach w firmie, które mają także wpływ na wynik finansowy w firmie.

Przedstawię poniżej kilka uogólnień, abyś to zrozumiał skąd są problemy z pieniędzmi w firmach. Oczywiście temat rzeka i zależy od wielu czynników więc czytaj to z przymrużeniem oka jeżeli u Ciebie jest inaczej 🙂

TO wszystko jest TYLKO z moich skromnych doświadczeń i obserwacji w firmach, które robią obroty, ale prawie nie zarabiają.

Dlaczego więc w firmie nie ma pieniędzy ?

  • w nowej firmie najczęściej jest to brak zleceń, a brak zleceń to brak sprzedaży, a brak sprzedaży to brak przychodów, a brak przychodów to brak zysków, a brak zysków to brak paliwa do firmy, a bez paliwa nie ma jazdy 🙁
  • w nowej firmie może oferujesz coś czegoś, czego rynek nie potrzebuje – właściciel wymyśla innowację z super pomysłu, że będzie “coś” sprzedawał lub świadczył jakąś usługę, ale nikt tego nie potrzebuje lub nie widzi w tym, żadnej wartości
  • w starej/doświadczonej firmie oferujesz coś czego rynek JUŻ nie potrzebuje, a ty jeszcze się nie obudziłeś i dalej czekasz, bo może to jest przejściowe i znowu będzie na to popyt
  • działasz w branży sezonowej lub zależnej od czegoś jak pogoda, święta, uroczystości, wypadki, pożary itd – gdzie klient potrzebuje tego bardzo rzadko lub nigdy może tego nie potrzebować co masz w ofercie
  • w nowej firmie są wysokie koszty prowadzenia działalności – często nowy przedsiębiorcy ledwo co zarobią, a już “kupują” koszty leasingi na auto, najnowsze telefony oraz wiele nie potrzebnych rzeczy, które bardziej są konsumpcją niż zakupem rzeczy, które generują zyski
  • zła strategia sprzedaży doprowadzająca do braku płynności – rozdajesz to co oferujesz byle komu, aby sprzedać bez względu czy zapłaci i kiedy to zrobi
  • nie masz zysków, bo masz za słabe przychody
  • nie masz zysków, bo masz za słabe Marże
  • nie masz zysków, bo kupujesz za drogo surowce i produkty
  • nie masz zysków, bo masz za duże koszty
  • nie masz zysków, bo masz za małe zyski 🙂
  • nie masz zysków, bo masz za mało klientów -> bo ich nie pozyskujesz -> czekasz aż sami przyjdą ? 🙂 nie te czasy
  • nie masz zysków, bo masz za słabych klientów -> bierzesz i sprzedajesz dla byle kogo, aby była robota ? zamiast sprzedawać to samo tym co to docenią i zapłacą więcej ?
  • nie masz zysków, bo masz za słabe zlecenia i za małe zamówienia
  • nie masz zysków, bo masz za słabą płynność -> bo klienci ci nie płacą ->masz wysokie koszty stałe
  • nie masz zysków, bo sprzedajesz za mało , bo masz za słabych klientów lub działasz w branży gdzie się mało i rzadko kupuje
  • nie masz zysków, bo bo boisz się zarabiać więcej -> bo boisz się, że jak będziesz sprzedawał i zarabiał więcej to będziesz musiał płacić większe podatki 🙂 znam takich, którzy są w takiej pułapce myślenia
  • nie masz zysków, bo nie optymalizujesz swoich procesów w firmie – wiesz, że coś robicie, ale nie wiesz dokładnie co i jak i każdy robi jak mu wygodniej, a jak to nie jest uporządkowane procesowo to nie można tego poprawić
  • bo nie umiesz się WYRÓŻNIĆ i jesteś taki jak inni – niestety większość firma tak ma – robią to co inni i tak jak inni
  • bo nie umiesz zwiększyć WARTOŚCI tego co oferujesz – oferujesz to co inni i tak jak inni, więc i klient widzi ciebie jak innych
  • bo naśladujesz konkurencję – robisz to co inni, w takiej sytuacji nigdy klient nie zrozumie, że lepiej kupić od Ciebie zamiast od konkurencji
  • nie masz zysków, bo nie masz Marketingu, bo po co ? Bo go nie rozumiesz ? Bo dzisiaj nie potrzebujesz ?
  • masz za słaby Marketing – bo robisz byle co i byle jak do osób, które w ogóle nie są zainteresowane tym co ty robisz i oczekujesz pozytywnego wyniku ? A efekt tego to zbędne wydawanie pieniędzy ! Porównam to do produktu , zrób byle jaki produkt , byle co , aby było, dodaj składniki w nie odpowiednim momencie i w nie odpowiednim czasie !!! Uzyskasz dobry produkt ? Tak też działa Marketing ludzie zabierają się od dupy strony i oczekują poprawnych wyników. To tak nie działa.
  • bo masz słabą sprzedaż, bo nie wiesz jak Sprzedawać poprawnie klientom w obecnych czasach, bo nie edukujesz siebie i swoich pracowników – czasy się zmieniają i klient się zmienia, a przez to trzeba mieć nowoczesne sposoby sprzedaży, rozumieć obecne procesy zakupu, jak kupuje klient i być dla klienta i ułatwiać mu zrobienie zakupu tego co oferujesz u Ciebie – dam ci podpowiedź, większość firm szkoleniowych jest słabych w szkoleniach i też stracić możesz na tym pieniądze jak nie rozumiesz co i jak zrobić poprawnie
  • bo nie masz PLANU zwiększania zysków na to wszystko i nie wiesz jak to poprawnie zrobić, niestety brak planu to plan na porażkę, ale jak zrobić plan jak się nie wie co i jak i w jakiej kolejności zrobić ? Jak plan brzmi “zobaczymy co będzie” to takie widzisz efekty i wyniki.
  • nie masz zysków, bo nie masz zamiaru płacić za wiedzę i za umiejętności dla kogoś kto wie jak to zrobić, pazerność i brak chęci podzielenia się powoduje ograniczenia w zysku !!! Musisz zmienić myślenie, przekonania i nastawienie do innych ludzi , a zmienisz swoje finanse. Jeżeli do tej pory nie wpadłeś na pomysł jak zarabiać więcej to już czas, aby dać szansę dla tych co się na tym znają !
  • ile jesteś w stanie dać dla kogoś % od zysku, który ktoś ci na czysto przyniesie ? Jeżeli zarobię dla Ciebie na czysto 100 000zł to ile jesteś w stanie za to odpalić ?
  • można oczywiście więcej tego dopisać w zależności od branży, a moim celem jet pokazanie podstawowego błędu w małych i średnich firmach, które są zarządzane przez właściciela, a nie przez zarząd i dalszą strukturę jak to bywa w zdrowej i poukładanej firmie – to jest przedstawione na podstawie moich doświadczeń.

Wszystko powyższe można szerzej rozpisać w zależności od konkretnej firmy i sytuacji.

Przykład :

Nie nie mam Pieniędzy w firmie ? -> dlaczego ? -> bo nie mam klientów –> a dlaczego nie masz klientów ? ->bo ich nie pozyskuje – a dlaczego ich nie pozyskujesz – bo nie wiem jak to zrobić – a dlaczego nie zatrudnisz kogoś kto umie ? – bo mnie nie stać na zatrudnienie specjalisty ? – a dlaczego cię nie stać na zatrudnienie ? -> bo nie mam pieniędzy w firmie 🙂 i tak można przerobić każdy podpunkt

Jeżeli będziesz gotowy i będziesz chciał to poukładać w swojej firmie, aby były w niej pieniądze to pomagam w takich sytuacjach, ale nie mam zamiaru Ciebie do tego namawiać. Musisz sam o tym zdecydować !

Jak już będziesz gotowy i będziesz chciał to zmienić i zrobić porządek u siebie w firmie to zapraszam.

Zadzwoń i porozmawiajmy co i jak można zrobić u ciebie

Tel. 789 270 887

Pomagam zwiększać zyski w sposób dopasowany do potrzeb Twojej firmy i jej możliwości, a nie na kopiuj wklej bez różnicy czy Ty i Twoja firma tego potrzebujecie czy nie, aby sprzedać. Jeżeli nie potrafię komuś pomóc to nie dotykam.